پنج کاربرد شگفت انگیز لاستیک های بازیافتی

بازیافت لاستیک های فرسوده ، راهی برای کم کردن هزینه های ناشی از تولید مجدد لاستیک ها و همچنین کم کردن آسیب های زیست محیطی به دلیل دور انداختن لاستیک و تایر های فرسوده است.

بازیافت تایر های فرسوده ، باعث کاهش 90 درصد از حجم زباله های آن می شود و همچنین باعث صرفه جویی در منابع غیرقابل بازگشت مانند نفت ها و سوخت های فسیلی می شوند.

هزینه های مصرفی برای بازیافت لاستیک خودرو نشان می دهد حتی با در نظر گرفتن سرمایه لازم برای تاسیس کارخانه و تهیه دستگاه بازیافت لاستیک خودرو، باز هم نسبت به اثرات منفی ناشی از انباشته شدن لاستیک های فرسوده و غیر قابل مصرف ، هم بر محیط زیست و هم بر جامعه انسانی، بازیافت لاستیک برتری دارد.

در ادامه به موارد استفاده از لاستیک فرسوده و بازیافت آن ها می پردازیم.

کاربرد های لاستیک های بازیافت شده

1-لاستیک ها، منابع مهم سوخت و انرژی :

تایر ها و لاستیک ها دارای درصد زیادی از عنصر کربن هستند که  در درجه حرارت های بالایی می سوزند .

در بازیافت لاستیک از روش پیرولیز استفاده می شود ، که لاستیک در خلاء سوزانده  و از آن موادی همچون سوخت ها استخراج می شود . این روش آلودگی کمی دارد.

2- استفاده در جاده سازی :

استفاده از لاستیک های بازیافتی در جاده سازی

اگر از لاستیک های بازیافتی در ساخت پوشش سطح جاده ها و خیابان ها استفاده کنیم ، به دلیل مقاومت بالای حرارتی آن ، دیرتر دچار تخریب و فرسایش شده و همچنین صدای کمتری را تولید کرده و نیز به دلیل خصلت ارتجاع پذیری  در تصادفات آسیب های کمتری ایجاد می کند .

همچنین از لاستیک فرسوده ی بازیافت شده در ضربه گیرهای خیابان ها نیز استفاده می شود.

3- کفپوش ها :

گرانول های ساخته شده از لاستیک های بازیافتی ، در ساخت کف پوش های سالن های ورزشی مثل بسکتبال و دو و میدانی و یا زمین های بازی به کار می رود .

گرانول ها توسط دستگاه های خرد کن مخصوص لاستیک ساخته می شوند که اندازه ی آنها قابل کنترل و تغییر است.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با دستگاه گرانول ساز شرکت شایگان صنعت بر روی لینک کلیک کنید.

4- لاستیک های خرد شده ، جایگزینی برای شن !

لاستیک های خرد شده ، جایگزینی برای شن

می توان از لاستیک های خرد شده به جای شن در جاهایی که از شن استفاده ی بالایی دارد ، استفاده کرد.

این استفاده ها عبارتند از: لایه های فرعی برای جاده ها، خاکریز بزرگراه ها و...

تراشه‌های لاستیک می‌توانند نفوذ یخبندان را در صورت استفاده در زیر جاده‌ها در آب و هوای سرد محدود کنند. این لاستیک های خرد شده تقریباً سه برابر سبکتر از شن هستند که می تواند صرفه جویی در کار، هزینه تجهیزات و زمان ایجاد کند. لاستیک های خرد شده در زیر ریل‌های ریلی سبک که در مجاورت خانه‌ها و مشاغل قرار دارند به کار می روند تا لرزش و کاهش صدای قطارهای عبوری را کاهش دهند.

5- ساختمان سازی :

خرده لاستیک ها به دلیل وزن کم و استحکام خوبی که دارند، در پایه و فونداسیون ساختمان استفاده می شوند. همچنین با بکار بردن آنها در تهیه بتن ، مقاومت حرارتی و استحکامی آن را بالا می برند.

از دیگر استفاده های لاستیک های فرسوده ی بازیافت شده ، پوشش بام ساختمان‌ها و عایق ساختمانی و تولید چسب درزگیر می باشد .

 

تحقیقات دانشمندان نتایج جدیدی از کاربرد های شگفت انگیز بازیافت لاستیک ها نشان می دهد و پیش بینی می شود در سال های آتی صنعت بازیافت لاستیک پیشرفت چشم گیری در سراسر دنیا داشته باشد.

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}