کاربرد پودر لاستیک ( گرانول)

یکی از بهترین اتفاق هایی که در هر صنعتی روی می دهد ، تولید محصولی جدید از دور ریز مواد قدیمی و یا کهنه است. در این مطلب موضوع بحثی ما گرانول لاستیک می باشد که همانطور که از پسوند آن معلوم است از لاستیک تهیه می شود. در ادامه با شایگان صنعت همراه باشید .

همانطور که می دانید تمامی محصولاتی که طی فرآیندی تولید می شوند ، بیهوده نبوده و تمامی آن ها دارای خصوصیات ویژگی هایی می باشند که می توان در برخی موارد از آن ها استفاده کرد. این موضوع در مورد این محصول پودری نیز صدق می کند و تولید آن خالی از لطف نمی باشد. حال به موارد مصرفی این محصول می پردازیم. در آسفالت سازی خیابان ها استفاده خالص از آسفالت باعث می شود تا از استحکام آن کاسته شود و دوام کمتری داشته باشد به همین دلیل در ترکیب مواد از خرید گرانول لاستیک استفاده می کنند تا به استحکام آسفالت خیابان ها قودت و دوام بیشتری را ببخشد.

تولید پودر گرانول در چرخه ی اقتصاد مفید بوده و علاوه بر ایجاد اشتغال از بازیافت لاستیک های کهنه جلوگیری می کند و از آلودگی محیط زیست کاسته می شود. برای راه اندازی خط تولید این پودر، بانک مرکزی تسهیلاتی را در نظر دارد که صحت و سوق آن را می توانید از سایت های خبری مربوطه دنبال نمایید. قیمت این محصول بسیار بسیار ارزان بوده و درواقع می توان گفت که اصلا به حساب هزینه نمی باشد و می توان گفت در حد رایگان بوده ولی در اصل در بسیاری از صنایع نقش مفیدی را ایفا می کنند .

امروزه نتيجه تحقيقات و بررسي ها نشان مي دهد که امر بازيافت لاستيک هاي فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محيط زيست ندارد و مشکلات مديريتي اين بخش را حل مي کند بلکه منشاء توسعه صنعتي و سود آوري اقتصادي وفرآوري وتوليد محصولات ديگري نيز مي باشد . از پودر لاستيک حاصل از بازيافت تاير هاي فرسوده در صنايعي مانند جاده سازي ، ساختماني ، خودروسازي ، صنايع دريايي ، ورزش ، دامداري وکشاورزي وآبرساني ميتوان استفاده کرد. از مزاياي ديگر بازيافت تاير هاي فرسوده کاهش زائدات وکمک به چرخه مواد در طبيعت است.

Micronized Rubber Powder Making Machine From Tire Shredding     

موارد مصرف و کاربرد:

1- صنايع جاده‌سازي:

پوشش سطح جاده‌ها به جاي آسفالت، زيرا به دليل خاصيت اكوستيكي داراي عمر بيشتر و هزينه كمتري است و صداي كمي را ايجاد مي كند و كمتر ترك خورده و در گرما ذوب نمي شود. ترمز خودروها بر روي آن عملكرد بهتري دارد.آب‌بندي شكاف سطح جاده‌ها، توليد لايه‌هاي ضد آب و لايه‌هاي جاذب صدا، توليد علائم ترافيكي و ضربه‌گيرها كه داراي هزينه كمتر و عمر بيشتري است و به دليل خاصيت ارتجاعي در هنگام تصادفات آسيب‌هاي كمتري به وسايل نقليه وارد مي‌كند. توليد سرعت‌گيرهاي خيابان و پوشش مقاطع جاده‌ها با ريل راه آهن.

محصولات حاصل از بازيافت تاير فرسوده

ميزان توليد سيم فولادي :10 درصد از هر کيلوگرم تاير

ميزان توليد نخ پلي آميد :3 درصد هر کيلوگرم تاير

ميزان توليد گرانول : 85 درصد هر کيلوگرم تاير

2- صنايع ساختماني:

فونداسيون و پايه‌ها، استفاده از تايرهاي خرد شده در كارهاي عمراني از اهميت فراواني برخوردار است به ويژه در مواردي كه به كاهش وزن سازه‌ها ضرورت دارد. افزودن لاستيك بازيافتي به بتن، باعث بالا بردن مقاومت آن در برابر آتش و جلوگيري از خرد شدن آن مي شود. در كفپوش‌هاي صنعتي و پوشش گذرگاه‌ها، عمر مفيد 20سال هستند و به دليل خواص بيومكانيكي و حالت نيمه ارتجاعي خستگي كمتري ايجاد مي‌كنند. پوشش بام ساختمان‌ها و عايق ساختماني، توليد چسب درزگير، كانال‌هاي هوا، زير فرش‌ها، پوشش سطح زمين بازي بچه‌ها، به منظور افزايش امنيت در هنگام بازي مي‌توان كفپوش‌ها را با استفاده از خرده‌هاي تاير تهيه كرد.

3- صنايع توليد لاستيك و پلاستيك :

فوم‌هاي قابل انعطاف، پوشش استخرها، تخت كفش، تسمه نوار نقاله

4- صنايع خودروسازي :

توليد تاير، روكش‌كاري تاير،كفپوش و گلگير خودروها، نوار دور درب و شيشه خودروها، انواع واشر، سيستم‌هاي ترمز اصطكاكي، سپرهاي ضربه‌گير خودرو

5- صنايع دريايي :

ضربه‌گيرهاي اسكله و لنگرگاه‌ها، شناور دريايي،كفپوش‌هاي غير لغزنده

6- ورزش :

پوشش زمين‌هاي ورزشي دوميداني، گلف و تنيس، ميادين اسب دواني

7- دامداري، كشاورزي و آبرساني :

سيستم‌هاي آبرساني كشاورزي و شلنگ‌هاي لاستيكي، گلدان‌هاي لاستيكي، ظروف تغذيه دام، انواع فنس‌هاي محوطه سيلوهاي حبوبات و استفاده از كفپوش‌هاي لاستيكي با مجراي تعبيه هوا كه آب آن نفوذ كند، در اسطبل‌ها و گاوداري‌ها.

حرف اخر

پودر لاستیک از خرد کردن تایرهای فرسوده تولید می شوند. سایزبندی این ذرات معمولاً بین 4 تا 140 مش می باشد که بسته به موارد کاربرد متفاوت خواهد بود.

در ایران، در حدود 150 هزار تن تایر فرسوده، تولید می شود. امکان دفع این زباله ها در محیط زیست وجود ندارد. زیرا تایر با سرعت بسیار کمی تجزیه می شود و آلودگی های بسیار زیادی، تولید می کند، بنابراین استفاده بهینه از این ضایعات به یک ضرورت تبدیل شده است . 

 

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}