مراحل بازیافت لاستیک

بازیافت لاستیک

با توجه به عمر محدود لاستیک ها و فرسوده شدن آنها پس از استفاده های مکرر، دور ریز لاستیک های فرسوده و بلااستفاده روز به روز در حال افزایش است.

بنابراین بهره گرفتن از روش هایی که بتوان لاستیک را بازیافت و دوباره از آن استفاده کرد و یا حتی از آن در ساخت محصولات دیگر استفاده کرد ، بسیار مقرون به صرفه و مورد توجه بسیاری از صنایع و کارخانجات تولید محصولات بر پایه لاستیک و مواد نفتی است.

عمر مفید لاستیک ماشین

متوسط عمر لاستیک ها با بررسی عمق شیار های روی لاستیک به دست می آید که مقدار آن حداقل 6.1 میلی متر می باشد.

 خودروسازان توصیه می کنند که تایر ها و لاستیک ها در شش سال از تاریخ تولید جایگزین شوند.

بهترین روشی که آسیب به محیط زیست را به حداقل می رساند و در هزینه های تولید و مواد اولیه صرفه جویی می کند ، بازیافت لاستیک ها است .

در حقیقت به ازای تولید یک لاستیک کامیونی، معادل 22 گالن نفت مصرف می‌شود. با توجه به منابع محدود و غیر قابل بازگشت سوخت های فسیلی و منابع نفتی ، اهمیت بازیافت و احیای مجدد لاستیک ها دو چندان می شود.

فرآیند بازیافت لاستیک 

خط بازیافت لاستیک ، شامل فرآیند هایی است که منجر به تجزیه ی لاستیک به ترکیبات اولیه و یا صرفا کاهش اندازه و تبدیل کردن آن به قطعات کوچکتر می شود .

هدف از انجام این فرایند ها ، استفاده ی دوباره از مواد تشکیل دهنده ی لاستیک برای اهداف دیگری است که مواد اولیه ی مورد نیاز آنها را می توان از بازیافت لاستیک به دست آورد.

با آگاهی و تسلط بر مراحل بازیافت لاستیک ، می توان مواد اولیه ی مورد نیاز بسیاری از صنایع و کارخانه ها را تولید کرد ، همچنین به پاکیزگی محیط زیست کمک شایانی کرد ، از آنجایی که سالانه حجم بسیار زیادی زباله شامل لاستیک های غیر قابل مصرف ، سوزانده و یا دفن می شوند ؛ باعث آلودگی های فراوان می شود.

لاستیک ها از مواد شیمیایی مختلفی ساخته شده اند که شناخت آنها به استفاده ی مفید تر از لاستیک ها کمک می کند . این مواد شیمیایی شامل کائوچو است که به صورت های مختلفی موجود است و در بالا بردن توان حرارتی لاستیک اثر بسزایی دارد . از دیگر مواد تشکیل دهنده ی لاستیک می توان به الیاف پلی استر ، قطعات فلزی برای بالا بردن استحکام لاستیک و همچنین مواد شیمیایی دیگری برای محاقظت از لاستیک در برابر فرسایش و تخریب آن اشاره کرد.

 

روش های بازیافت لاستیک

در واقع لاستیک به دو روش عمده ی فیزیکی و شیمیایی بازیافت می شود که به طور جداگانه هر کدام مراحل مشخصی دارا هستند.

روش شیمیایی

در روش شیمیایی،لاستیک سوزانده می شود و از باقی مانده ی ذغال و سیم های فولادی آن استفاده و می توان به محصولاتی همچون روغن ها و سوخت ها و یا لاستیک های احیا شده دست یافت.

همچنین در این روش ، از پیرولیز لاستیک نیز استفاده می شود به این صورت که لاستیک را در خلاء می سوزانند و از آن موادی همچون سوخت ها استخراج می شود . این روش آلودگی کمی دارد.

روش فیزیکی

در روش فیزیکی ، لاستیک توسط دستگاه های خرد کن ، به ابعاد مختلفی خرد میشود (crumb) که این ابعاد بسته به استفاده ای که از آنها می شود تغییر می کنند ، به طور مثال گرانول یا لاستیک کاملا پودر شده.

خرید محصول

 

مراحل بازیافت لاستیک

مرحله اول :

سیم، فولاد و سایر قطعات فلزی که همراه با لاستیک هستند در این مرحله از لاستیک جدا می شوند و سپس لاستیک برای پردازش و خرد شدن به سمت دستگاه خرد کن هدایت می شود. مگنت هایی در دستگاه تعبیه شده اند که فلزات را از لاستیک جدا کنند . همچنین در این مرحله توسط دستگاه هایی ، طوقه های فلزی به دور لاستیک ها جدا می شوند.

مرحله دوم :

لاستیک هایی که قطغات فلزی از آنها جدا شده ، وارد دستگاه خرد کن می شوند و شردر (Shredder) ، لاستیک را به قطعات کوچک تبدیل می کند. سپس توسط خرد کن ثانویه ای، قطعات به اندازه های کوچکتر خرد می شوند( مثلا در ابعادی در حدود سانتی متر) . دستگاه های مورد استفاده در این مرحله ، دستگاه های پودر کن ، آسیاب ، خرد کن های ساچمه ای مخصوص لاستیک و دستگاه های گرانول ساز می باشند.

مرحله سوم :

لاستیک های خرد شده ، برای جداسازی الیاف ها و اجزایشان غربال می شوند. اگر قطعات فلزی همچنان همراه آن ها باشند ، در این مرحله از لاستیک جدا می شوند. الیاف لاستیک مصارف متعددی شامل استفاده در بتن ها برای افزایش مقاومت آنها ،استفاده در آسفالت جاده ها و ساخت مواد پلاستیکی مثل سيستم های آبرسانی كشاورزی و شلنگ های لاستيكی " گلدان های لاستيكی " ظروف تغذیه دام و غیره دارند.

مرحله چهارم :

در این مرحله ، بسته به نوع استفاده ای که قرار است از آنها بشود قطعات یا به صورت گرانول و یا پودر در می آیند. مثلا برای تهیه کف پوش های سالن های ورزش هایی مثل بسکتبال و دو و میدانی از گرانول ها استفاده میشود .

برای تولید کفپوش، گرانول های لاستیکی با چسب پلی اورتان و رنگ در مخلوط کن ها، در زمان مشخص و با فرمول های خاص مخلوط می شوند. سپس مخلوط به دست آمده با جرم معین (ضخامت کفپوش تولیدی) در قالب های موجود ریخته شده و در فشار و دمای مشخصی پخته می شوند.

در پایان ، محصول بازیافت شده به تفکیک اندازه و کاربرد بسته بندی می شود.

پس از طی کردن این مراحل بازیافت لاستیک، باتوجه به محصولاتی که قرار است تهیه شوند ، مواد شیمیایی دیگری به لاستیک ها افزوده می شود .

یا دوباره لاستیک ها احیا و بازسازی می شوند و یا در ساخت محصولات جدیدی مثل باتری ها ،سوخت ها ، قیر و آسفالت ، کف پوش ها و ... از آنها بهره گرفته می شود.

 

هزینه ها و چشم انداز بازیافت لاستیک

بازار بازیافت لاستیک با سرعت متوسطی با نرخ های رشد قابل توجهی در چند سال گذشته در حال رشد است و تخمین زده می شود که این بازار در دوره پیش بینی شده یعنی 2020 تا 2027 رشد قابل توجهی داشته باشد.

بجز هزینه های راه اندازی خط بازیافت لاستیک و دستگاه های مربوط به آن ، در واقع ما فقط هزینه ی دور انداختن لاستیک را می دهیم . در نتیجه ، در مقایسه با زمانی که لاستیک های نو از مواد جدیدی بخواهیم تولید کنیم ، هزینه های مصرفی اعم از نیروی انسانی ، فاضلاب محصولات تولید شده و هزینه های تولید و بسته بندی ، به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

بازیافت لاستیک های فرسوده علاوه بر سودمندی برای محیط زیست می تواند یک تجارت سودآور باشد. میلیون‌ها لاستیک استفاده شده منبعی برای عرضه لاستیک‌های بازیافتی هستند که در سه بازار استفاده می‌شوند: سوخت‌های مشتق شده از لاستیک ها، کاربردهای مهندسی عمران و کاربردهای لاستیک زمینی یا آسفالت لاستیکی. 

 

{{ message }}

{{ 'Comments are closed.' | trans }}